تناسب اندام چیست و چه اندامی متناسب در نظر گرفته می شود

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تناسب اندام چیست ؟ سوالی است که بسیاری از افراد آنرا می پرسند.

برای پاسخ به این سوال، تناسب اندام (Physical fitness)، را می توان مجموعه از ویژگی های جسمانی دانست، که با داشتن آنها راحت تر می توانند فعالیت های فیزیکی را انجام دهند.

انجام بسیاری از کارهای روزانه می تواند باعث صدمات جسمانی شود، اگر فردی از آمادگی جسمانی کافی برخوردار نباشد.

به عنوان مثال، بغل کردن یک کودک را تصور کنید که نیاز به خم شدن و بلند کردن او دارد.

این فعالیت ساده جسمانی می تواند باعث آسیب عضلانی شود، اگر فرد بدن آماده ای نداشته باشد.

تناسب اندام چیست

هر فردی تناسب اندام را به یک شکل تعریف می کند. یکی داشتن اندام حجیم عضلانی را تناسب اندام می داند.

فرد دیگر داشتن ظاهر لاغر و استخوانی را به عنوان تناسب اندام در نظر می گیرد.

با این حال، تمامی این موارد تنها بر اساس نظرات شخصی است و به ظاهر افراد مربوط می شوند.

اما تناسب اندام را نمی توان تنها به صرف ظاهر افراد تعریف نمود.

بلکه به صورت مشخص تر برای پاسخ به سوال تناسب اندام چیست باید پنج مولفه اصلی را در نظر گرفت.

انعطاف‌پذیری بدنی

انعطاف پذیری، را می توان توانایی حرکت مفصل یا گروهی از مفاصل در سراسر دامنه حرکتی تعریف نمود.

انعطاف پذیری دارای اهمیت بالایی است و از بسیاری مصدومیت ها جلوگیری می کند. اجرای تمرینات کششی باعث افزایش انعطاف پذیری بدنی می شود.

شاخص ترکیب بدنی

بدن انسان ترکیبی از عضلات، استخوان‌ها، آب و چربی است.

دو فرد می توانند وزن یکسانی داشته باشند با ترکیب مولفه های بدنی متفاوت.

در واقع، عضلات وزن بیشتری نسبت به چربی ها دارند و هرچه بدن چربی کمتری داشته باشد متناسب تر است.

قدرت عضلانی

قدرت به معنای قابلیت اعمال نیرو بر علیه یک مقاومت می باشد.

هرچه عضلات قدرت بیشتری برای اعمال نیرو در زمان فعالیت داشته باشند، قوی تر هستند.

تمرینات مقاومتی و قدرتی از جمله مواردی می باشند که باعث تقویت و افزایش قدرت عضلانی می گردند.

استقامت عضلانی

استقامت عضلانی به معنای توانانی اعمال نیرو  بدون خسته شدن عضلات است.

در فعالیت های استقامتی بدن بیشتر بر روی دستگاه قلب و عروق تمرکز کرده و از رسیدن اکسیژن و خون برای عمل در سطح عضله انتظار می رود.

استقامت قلبی عروقی

استقامت قلبی عروقی نشان‌دهنده میزان سوختی است که بدن می‌تواند در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی توسط دستگاه گردش خون عرضه کند.

ورزش کردن با تقویت عضلات قلب و در نتیجه پمپاژ خون بیشتر در هر بار تپش قلب باعث بهبود دستگاه قلب و عروق می‌شود.

چه اندامی متناسب است؟

در پاسخ تناسب اندام چیست عنوان شد: وجود مجموعه ای از ویژگی های جسمانی است، که تناسب اندام را تعریف می کند.

به این موضوع باید توجه داشت، که سلامت جسمانی شامل بسیاری از فاکتورها است. تنها با داشتن اندام لاغر نمی توان آنرا متناسب دانست.

ترکیب بدنی، موقعیت استخوان ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی از مهمترین موارد موثر در اندام متناسب محسوب می شوند.

همچنین، مهم‌ترین نکته در مورد چگونگی توزیع چربی در بدن این است، که بپذیریم این توزیع عمدتاً به صورت ارثی است.

بدین معنی که چربی در برخی از افراد در ناحیه شکم و پهلوها تجمع می شود. در برخی دیگر در ناحیه پشت شانه ها.

در مورد عضلات باید ذکر شود که توزیع و حجم عضلات نیز بسیار مهم است.

عضلات باید بسیار سالم و با توزیع حجمی متناسبی در بدن قرار گیرند.

رسیدن به اندام متناسب

بسیاری از افراد برای رسیدن به اندام متناسب، اقدام به کنترل میزان کالری دریافتی در طول روز می کنند.

اما مهمترین نکته ای که باید در نظر داشت، پیروی از یک عادات روزانه صحیح است.

پنج مورد از عادات موثر روزانه که نقش مهمی در اندام متناسب دارند عبارتند از:

خوردن غذای سالم

غذای سالم می تواند برای هر فرد معنای متفاوتی داشته باشد.

اما در یک تعریف صحیح، غذای سالم شامل مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر است.

بنابراین بهترین غذاهای سالم را می توان شامل گوشت قرمز بدون چربی، سبزیجات، چربی های با کیفیت و مقداری نشاسته دانست.

خوردن حد معمول

بیش از حد غذا خوردن یکی از بدترین عادت های افراد در طول روز است.

اگر غذایی که می خورید که به عنوان انرژی مصرف نشود، به صورت چربی در بدن ذخیر می گردد.

این موضوع در ظاهر بسیار ساده است، اما بسیاری از افراد آنرا رعایت نمی کنند.

فعالیت جسمانی

بسیاری بر این باور هستند که تنها راه رسیدن به تناسب اندام، انجام فشرده تمرینات ورزشی است.

درحالیکه تنها با افزایش میزان تحرک جسمانی در طول روز، می توان نتیجه فوق العاده از در کاهش وزن بدست آورد.

به عنوان مثال، به جای استفاده از ماشین سعی کنید تا بیشتر پیاده روی کنید.

تمرینات هوازی تناسب اندام چیست

تمرینات هوازی نقش مهمی در مصرف کالری روزانه دارند اگر به صورت منظم انجام شوند.

برای رسیدن به نتیجه بهتر می توانید از تمرینات اینتروال استفاده کنید.

بدین صورت که برای مدت کوتاهی با شدت بالا فعالیت کنید.

سپس مدتی استراحت نمایید و مجدد شروع به فعالیت کنید.

تمرینات قدرتی

انجام تمرینات قدرتی باعث عضله سازی دربدن و افزایش میزان سوخت و ساز می شود.

اگر هفته ای دو تا سه بار تمرینات قدرتی را به مدت چهل و پنج دقیقه انجام دهید، به نتیجه دلخواه دست خواهید یافت.

ترتیبی که برای مطالعه پیشنهاد می شود
اشتراک گذاری
این مقاله به کوشش هیئت تحریریه نکات تناسب اندام تهیه شده است. هدف پایگاه دانش نکات تناسب اندام، تاثیری مثبت هرچند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی است.

چند مطلب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و معتبرترین مرجع دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می کوشد با گستره‌ای از به روز ترین و متنوع ترین منابع علوم ورزشی، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب لاتین ورزشی را تسهیل سازد. این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع قانونی می باشد.

 

نمادهای اعتماد

logo-samandehi
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت