۴۰٪ تخفیف اولین خرید با کد: welcome40

تناسب اندام چیست و چه اندامی متناسب در نظر گرفته می شود

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تناسب اندام چیست ؟ سوالی است که بسیاری از افراد آنرا می پرسند.

برای پاسخ به این سوال، تناسب اندام (Physical fitness)، را می توان مجموعه از ویژگی های جسمانی دانست، که با داشتن آنها راحت تر می توانند فعالیت های فیزیکی را انجام دهند.

انجام بسیاری از کارهای روزانه می تواند باعث صدمات جسمانی شود، اگر فردی از آمادگی جسمانی کافی برخوردار نباشد.

به عنوان مثال، بغل کردن یک کودک را تصور کنید که نیاز به خم شدن و بلند کردن او دارد.

این فعالیت ساده جسمانی می تواند باعث آسیب عضلانی شود، اگر فرد بدن آماده ای نداشته باشد.

تناسب اندام چیست

هر فردی تناسب اندام را به یک شکل تعریف می کند. یکی داشتن اندام حجیم عضلانی را تناسب اندام می داند.

فرد دیگر داشتن ظاهر لاغر و استخوانی را به عنوان تناسب اندام در نظر می گیرد.

با این حال، تمامی این موارد تنها بر اساس نظرات شخصی است و به ظاهر افراد مربوط می شوند.

اما تناسب اندام را نمی توان تنها به صرف ظاهر افراد تعریف نمود.

بلکه به صورت مشخص تر برای پاسخ به سوال تناسب اندام چیست باید پنج مولفه اصلی را در نظر گرفت.

تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است

انعطاف‌پذیری بدنی

انعطاف پذیری، را می توان توانایی حرکت مفصل یا گروهی از مفاصل در سراسر دامنه حرکتی تعریف نمود.

انعطاف پذیری دارای اهمیت بالایی است و از بسیاری مصدومیت ها جلوگیری می کند. اجرای تمرینات کششی باعث افزایش انعطاف پذیری بدنی می شود.

شاخص ترکیب بدنی

بدن انسان ترکیبی از عضلات، استخوان‌ها، آب و چربی است.

دو فرد می توانند وزن یکسانی داشته باشند با ترکیب مولفه های بدنی متفاوت.

در واقع، عضلات وزن بیشتری نسبت به چربی ها دارند و هرچه بدن چربی کمتری داشته باشد متناسب تر است.

قدرت عضلانی

قدرت به معنای قابلیت اعمال نیرو بر علیه یک مقاومت می باشد.

هرچه عضلات قدرت بیشتری برای اعمال نیرو در زمان فعالیت داشته باشند، قوی تر هستند.

تمرینات مقاومتی و قدرتی از جمله مواردی می باشند که باعث تقویت و افزایش قدرت عضلانی می گردند.

استقامت عضلانی

استقامت عضلانی به معنای توانانی اعمال نیرو  بدون خسته شدن عضلات است.

در فعالیت های استقامتی بدن بیشتر بر روی دستگاه قلب و عروق تمرکز کرده و از رسیدن اکسیژن و خون برای عمل در سطح عضله انتظار می رود.

استقامت قلبی عروقی

استقامت قلبی عروقی نشان‌دهنده میزان سوختی است که بدن می‌تواند در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی توسط دستگاه گردش خون عرضه کند.

ورزش کردن با تقویت عضلات قلب و در نتیجه پمپاژ خون بیشتر در هر بار تپش قلب باعث بهبود دستگاه قلب و عروق می‌شود.

تناسب اندام شامل چیست

در پاسخ تناسب اندام چیست عنوان شد: وجود مجموعه ای از ویژگی های جسمانی است، که تناسب اندام را تعریف می کند.

به این موضوع باید توجه داشت، که سلامت جسمانی شامل بسیاری از فاکتورها است. تنها با داشتن اندام لاغر نمی توان آنرا متناسب دانست.

ترکیب بدنی، موقعیت استخوان ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی از مهمترین موارد موثر در اندام متناسب محسوب می شوند.

همچنین، مهم‌ترین نکته در مورد چگونگی توزیع چربی در بدن این است، که بپذیریم این توزیع عمدتاً به صورت ارثی است.

بدین معنی که چربی در برخی از افراد در ناحیه شکم و پهلوها تجمع می شود. در برخی دیگر در ناحیه پشت شانه ها.

در مورد عضلات باید ذکر شود که توزیع و حجم عضلات نیز بسیار مهم است.

عضلات باید بسیار سالم و با توزیع حجمی متناسبی در بدن قرار گیرند.

فاکتورهای امادگی جسمانی چیست و دارای چه اهمیتی است

رسیدن به اندام متناسب

بسیاری از افراد برای رسیدن به اندام متناسب، اقدام به کنترل میزان کالری دریافتی در طول روز می کنند.

اما مهمترین نکته ای که باید در نظر داشت، پیروی از یک عادات روزانه صحیح است.

پنج مورد از عادات موثر روزانه که نقش مهمی در اندام متناسب دارند عبارتند از:

خوردن غذای سالم

غذای سالم می تواند برای هر فرد معنای متفاوتی داشته باشد.

اما در یک تعریف صحیح، غذای سالم شامل مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر است.

بنابراین بهترین غذاهای سالم را می توان شامل گوشت قرمز بدون چربی، سبزیجات، چربی های با کیفیت و مقداری نشاسته دانست.

خوردن حد معمول

بیش از حد غذا خوردن یکی از بدترین عادت های افراد در طول روز است.

اگر غذایی که می خورید که به عنوان انرژی مصرف نشود، به صورت چربی در بدن ذخیر می گردد.

این موضوع در ظاهر بسیار ساده است، اما بسیاری از افراد آنرا رعایت نمی کنند.

فعالیت جسمانی

بسیاری بر این باور هستند که تنها راه رسیدن به تناسب اندام، انجام فشرده تمرینات ورزشی است.

درحالیکه تنها با افزایش میزان تحرک جسمانی در طول روز، می توان نتیجه فوق العاده از در کاهش وزن بدست آورد.

به عنوان مثال، به جای استفاده از ماشین سعی کنید تا بیشتر پیاده روی کنید.

تمرینات هوازی تناسب اندام چیست

تمرینات هوازی نقش مهمی در مصرف کالری روزانه دارند اگر به صورت منظم انجام شوند.

برای رسیدن به نتیجه بهتر می توانید از تمرینات اینتروال استفاده کنید.

بدین صورت که برای مدت کوتاهی با شدت بالا فعالیت کنید.

سپس مدتی استراحت نمایید و مجدد شروع به فعالیت کنید.

تمرینات قدرتی

انجام تمرینات قدرتی باعث عضله سازی دربدن و افزایش میزان سوخت و ساز می شود.

اگر هفته ای دو تا سه بار تمرینات قدرتی را به مدت چهل و پنج دقیقه انجام دهید، به نتیجه دلخواه دست خواهید یافت.

اجزای تناسب اندام چیست

چنانچه عنوان شد، تناسب اندام فیزیکی شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های جسمانی است که فردی از آنها برخوردار است، و یا می‌تواند آنها را کسب نمایید.

این ویژگی‌ها مرتبط با توان جسمانی است. به عنوان مثال: توان دویدن یا شنا کردن برای طولانی مدت، یا توان بلند کردن وزنه‌های سنگین وزن.

این دسته از ویژگی ها که تحت عنوان اجزای تناسب اندام سلامت شناخته می‌شوند، و چنانچه عنوان شد شامل پنج جزء می‌باشند که عبارتند از : 

  • استقامت قلبی عروقی
  • استقامت عضلانی
  • قدرت عضلانی
  • انعطاف پذیری
  • شاخص بدنی

پنج جزء فوق برای سلامتی ضروری هستند، و به همین جهت تحت عنوان تناسب اندام سلامت شناخته می‌شوند 

اما گروهی دیگر از شاخص‌ها وجود دارند که به عنوان تناسب اندام مهارت شناخته می‌شوند. این گروه شامل شش جزء زیر می‌باشند.

  • قدرت
  • چابکی
  • هماهنگی
  • تعادل
  • زمان واکنش

تفاوت اجزای تناسب اندام

تفاوت اصلی میان دو گروه تناسب اندام مهارت و تناسب اندام سلامت مربوط به عملکرد و شیوه آموزش‌ آنها است.

بدین معنا که، اگر چه داشتن استقامت قلبی عروقی یک مزیت برای سلامت جسمانی است، اما داشتن مهارت سرعت برای بسیاری از افراد بی‌اهمیت است.

به همین ترتیب، برخی از رشته‌های ورزشی نیازمند تناسب اندام مهارت هستند و دارا بودن هر کدام از اجزای آن برای ورزشکار یک مزیت تلقی می‌شود.

اگر شما به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای مشغول هستید، در برنامه تمرینی خود باید بر روی این اجزا متمرکز باشید.

درغیر اینصورت، تنها برای حفظ تندرسی می‌توانید اجزای تناسب اندام سلامت را ارتقاء ببخشید.

آزمون های آمادگی جسمانی در ورزش قهرمانی و ورزشکاران

مزایای تناسب اندام چیست

برخی از متخصصان معتقدند که یک روش مناسب برای رسیدن به تناسب اندام، محدود کردن میزان کالری دریافتی در طول روز است.

در واقع شما از طریق یک رژیم غذایی، می‌توانید میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید و در کنار آن با انجام تمرینات جسمانی، کالری بیشتری مصرف کنید.

این روش باعث رسیدن به تناسب اندام می‌شود که دارای مزایای بسیاری است، که از مهمترین آنها عبارتند از : 

بهبود کیفیت خوابیدن

طبق تحقیقات صورت گرفته، افرادی که توانسته‌اند با محدود کردن میزان کالری دریافتی، وزن خود را کاهش دهند.

بیست دقیقه بهتر از قبل خود می‌خوابند و کیفیت خواب‌ آنها بهبود داشته است. در واقع داشتن وزن متعادل و اندام متناسب، باعث بهبود جریان تنفس در حین خواب می‌شود.

کاهش ابتلا به سرطان

داشتن اضافه وزن، می‌تواند باعث بروز مشکلات التهابی در بدن شود و تغییرات سلولی را به همراه داشته باشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی زنان مسن، تنها با کاهش ده درصد وزن می‌توان خطر ابتلا به انواع بیماری سرطان را کاهش بخشید.

بهبود انرژی بدنی

افرادی که دارای اندام متناسبی هستند، در طول روز انرژی کمتری را صرف می‌کنند و در نتیجه میزان انرژی بیشتری خواهند داشت.

اندام متناسب راندمان مصرف اکسیژن را بهبود می‌بخشد، بنابراین در زمان انجام فعالیت‌های جسمانی، نفس کم نمی‌آید.

لذت بردن از فعالیت بدنی

افرادی که اضافه وزن دارند، نسبت به افرادی از تناسب اندام برخوردار هستند، فعالیت‌های جسمانی را آسان‌تر انجام می‌دهند.

افزاد سبک وزن، از سرعت عمل و چابکی بیشتری برخوردار هستند، و از انجام فعالیت‌های جسمانی لذت بیشتری می‌برند.

بهبود سطح سلامت

تناسب اندام می‌تواند شما را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند. اصولا افرادی که دارای اضافه وزن هستند، احتمال ابتلا به بیماری های مانند دیابت یا قلبی را بیشتر دارند.

اما با داشتن اندام متناسب، می‌توان احتماب ابتلاء به این بیماری ها را کاهش بخشید و از سلامت جسمای بیشتری برخوردار بود.

کاهش احتمال افسردگی

افرادی که مشکل تناسب اندام دارند، و از مشکلات اضافه وزن رنج می‌برند، بیشتر احتمال دارد که دچار افسردگی شوند.

در حالیکه، بیشتر افراد بعد از کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام احساس شادابی می‌کنند.

رسیدن به موفقیت شغلی

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که از تناسب اندام برخوردار هستند به مراتب بیشتر مورد توجه کارفرمایان خود هستند، و شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت شغلی دارند.

اندام متناسب حتی ممکن است باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهتری برای افراد شود.

بهبود و تقویت بینایی

افرادی که دارای تناسب اندام هستند و میزان کالری دریافتی خود را محدود می‌کنند، به احتمال کمتری دچار بیماری های مرتبط با بینایی می‌شوند که افراد چاق در خطر آن هستند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، درصد بالای چربی ممکن است بر روی شبکیه چشم تاثیرات منفی برجای گذارد.

ترتیبی که برای مطالعه پیشنهاد می شود
تیم تحریریه
تیم تحریریه

این مقاله به کوشش تیم تحریریه نکات‌تناسب‌اندام تولید شده است. امیدواریم که با تلاش خود، بتوانیم تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

اشتراک گذاری

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و بزرگترین مرجع قانونی دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می‌کوشد با گستره‌ای از به‌روزترین منابع‌ علوم ورزشی دنیا، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب الکترونیک ورزشی و تغذیه را تسهیل سازد. تمامی کتاب‌های خریداری شده توسط کاربران، به صورت دائمی در حساب کاربری آنها قرار خواهند گرفت و امکان دسترسی به کتاب‌ها همیشگی است.

نمادهای اعتماد الکترونیکی

ساماندهی

اطلاع از فروش‌های ویژه

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت