برنامه کاهش وزن و چربی سوزی با ورزش های هوازی

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
فهرست عناوین

برنامه کاهش وزن (Losing Weight)، با ورزش های هوازی یکی از بهترین روش ها برای چربی سوزی و داشتن تناسب اندام است. در واقع کاهش وزن تنها با داشتن رژیم غذایی کاری بیهوده است.

چرا که پس از مدتی فرد متوجه توقف در روند کاهش وزن می شود. علت این موضوع عادت کردن بدن به مصرف کالری کمتر می باشد که پس از مدتی با شرایط جدید هماهنگ می شود.

اما انجام تمرینات ورزشی نه تنها باعث کاهش وزن می شود، بلکه برای کاهش تاثیرات پوکی استخوان و چاقی دوران میانسالی نیز ضروری است.

برنامه کاهش وزن

برنامه غذایی کاهش وزن

بسیاری از افراد بر این باور هستند، که رعایت یک برنامه غذایی کاهش وزن و لاغری سخت است، اما در واقعیت اینطور نیست!

اگر برنامه غذایی به گونه ای طراحی شده باشد که شامل تمامی گروه های اصلی غذایی باشد به طوریکه نیاز به رعایت محدودیت های سختگیرانه در آن نباشد، در این صورت رعایت آن سخت نخواهد بود.

برخی از مهمترین اصول برای داشتن یک برنامه غذایی کاهش وزن عبارتند از : 

تنوع غذایی : وجود غذاهای متنوع مانع از رژیم خسته کننده می شود.

شش وعده : خوردن وعده های غذایی کوچک و کم حجم، انرژی بدن را تامین می کند.

غذایی خانگی : خوردن غذاهای آماده بیرون، کالری بالای وارد بدن می کند.

مصرف سبزیجات : فیبر بالا سبزیجات خاصیت سیرکنندگی بسیاری دارد.

مصرف پروتئین : پروتئین خاصیت سیرکنندگی بالا و هضم آرام دارد.

مصرف کربوهیدارت : استفاده از کربوهیدارت پیچیده (نان سبوسدار) به جای کربوهیدات ساده (نان لواش)

فعالیت بدنی : فعالیت جسمانی باعث بالارفتن سوخت و ساز در بدن می شود.

برنامه کاهش وزن با تمرینات هوازی

ورزش هوازی یا کاردیو (Cardio)، تمرینی است که در آن اکسیژن رسانی به اندام ها به خوبی انجام شود.

دراین نوع از تمرینات ضربان قلب افزایش یافته و خون رسانی با سرعت بیشتری انجام می شود.

رمز یافتن تمرین هوازی مناسب تنها با پیدا کردن وزشی است که از انجام آن لذت برده و مایل به تکرار مرتب باشید.

برخی از تمرینات متداول هوازی عبارتند از :

پیاده روی برنامه کاهش وزن

یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین ورزش های هوازی پیاده روی می باشد.

این ورزش یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ سلامت قلب می باشد.

انجام پیاده روی با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت برابر با مصرف ۵ تا ۸ کالری در دقیقه می باشد.

شنا کردن

در زمان شنا کردن تمامی عضلات بزرگ بدن از جمله عضلات پا و دست درگیر می باشند.

با شنا کردن در هر یک ساعت ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری سوزانده می شود که یکی از راه های کامل برای کاهش وزن است.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری فعالیتی متنوع است که هم در داخل باشگاه یا منزل و هم در فضای آزاد قابل اجرا می باشد.

با ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری در روز می توان در حدود ۲۵۰ کالری مصرف نمود.

طناب زدن

هر یک ساعت طناب زدن با شدت متوسط در حدود ۵۷۰ کالری مصرف می نماید.

در نتیجه یکی از بهترین ورزش های هوازی برای کاهش وزن و چربی سوزی است.

طناب زنی در هر مکان قابل اجرا است و تنها نیاز به یک طناب ورزشی دارد.

دویدن

دویدن باعث افزایش سلامت عمومی بدن و خوش فرمی عضلات سرینی و چهارسر ران می شود.

با دویدن هم می توان به وزن دلخواه خود رسید و هم استرس روزانه را تخلیه نمود.

روش های غلط کاهش وزن

بسیاری از افراد برای کاهش وزن از روش های نادرست استفاده می کنند، که نتیجه آن آسیب و عوارض جبران ناپذیر جسمانی است. برخی از خطرناک ترین روش های کاهش وزن که باید از آنها اجتناب نمود عبارتند از : 

آب درمانی

باعث اختلال و محرومیت شدید در مواد غذایی ضروری برای بدن می شود، که نتیجه آن تنها فقر مواد مغذی برای بدن است.

داروهای هورمونی

استفاده از داروهای هورمونی که باعث پرکاری غدد تیروئید می شود که نتیجه آن افزایش کاتابولیسم بدن است و روند طبیعی بدن را دچار مشکل می کند.

تک غذایی

استفاده از برنامه های غذایی کاهش وزن تک غذایی که بسیار کم انرژی و کم کلاری هستند و باعث صدمات جبران ناپذیری بر روی سیستم عصبی بدن می شوند.

داروهای ادرارآور

استفاده از این داروها باعث می شود بدن به شدت آب خود را از دست بدهد، که می تواند بسیار خطرناک باشد.

داروهای مانع جذب چربی

این داروها مانع از جذب انواع چربی ها از جمله ویتامین های محلول در چربی مانند A, E , D , K در بدن می شوند که عوارض جبران ناپذیری در پی دارد.

برنامه کاهش وزن

جمع بندی

زندگی ماشینی امروزه، باعث شده است که افراد بسیاری دچار مشکل اضافه وزن باشند و به دنبال استفاده از برنامه کاهش وزن برای رسیدن به اندام ایده ال خود باشند.

برخی از روش های معمول در بین افراد نه تنها موثر نیست، بلکه باعث بیماری های مختلف در افراد نیز می شود.

بهترین روش برای کاهش وزن و رهایی از چاقی انجام منظم تمرینات جسمانی در کنار یک برنامه غذایی کاهش وزن کم کالری است.

بعداز رسیدن به وزن ایده ال نیز باید از یک برنامه غذایی تثبت کننده به همراه برنامه منظم ورزشی پیروی نمود تا مجدد شرایط به حالت ابتدایی باز نگردد.

اشتراک گذاری
این مقاله به کوشش هیئت تحریریه نکات تناسب اندام تهیه شده است. هدف پایگاه دانش نکات تناسب اندام، تاثیری مثبت هرچند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی است.

چند مطلب پیشنهادی

2 پاسخ به “برنامه کاهش وزن و چربی سوزی با ورزش های هوازی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و معتبرترین مرجع دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می کوشد با گستره‌ای از به روز ترین و متنوع ترین منابع علوم ورزشی، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب لاتین ورزشی را تسهیل سازد. این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع قانونی می باشد.

 

نمادهای اعتماد

logo-samandehi
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت