حرکات یوگا و فواید آن برای داشتن اندامی متناسب و سلامت ذهنی

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
فهرست عناوین

حرکات یوگا (Yoga)، تلفیقی از تمرینات جسمانی و ذهنی می باشند، که بیشتر اشاره به مجموعه ای از فنون ساده تا بسیار پیشرفته دارند.

این تمرینات برخاسته از شبه قاره هند می باشند، و می توان آنرا به نوعی یک سیر و سلوک کامل دانست.

حرکات یوگا در واقع اتصال دهنده میان ذهن و جسم هستند، چرا که تکنیک های در یوگا وجود دارد که هم جسم را ورزیده می کند و هم ذهن را به تکاپو وادار می کند.

در نتیجه حرکات یوگا از دو بُعد جسمی و ذهنی تشکیل شده، که هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین­ های ذهنی جدا نمی باشد.

برای انجام تمرین های بدنی یا آسانا از تمام توان ذهنی مانند توجه، دقت و تمرکز استفاده می­ شود.

تاریخچه حرکات یوگا

قدمت یوگا به بیش از سه هزار سال باز می گردد.

اولین فردی که حرکات یوگا را به صورت یک مجموعه علمی و عملی جمع آوری نمود، فیزیک دان و فیلسوف هندی پاتانجلی (Patanjali)، نام داشت.

وی در حدود دو تا پنج قرن قبل از میلاد می زیست و در کتاب خود با عنوان سوتراهای یوگا (Yoga sutras)، یوگا را به هشت مرحله تقسیم بندی نموده است که یوگای آشتانگا (Ashtanga yoga)، یا یوگای انضباط جسم و ذهن شناخته می شود.

مرحله اول yama: آموزه های اخلاقی اجتماعی مرتبط با پرهیزات.

مرحله دوم niyama: آموزه های اخلاقی اجتماعی مرتبط با واجبات.

مرحله سوم asana: حرکات یوگا.

مرحله چهارم pranayama: روش های تنفسی و کنترل انرژی.

مرحله پنجم pratyhara: روش های کنترل ، هیجانات و احساسات.

مرحله ششم dharana: روش های کنترل و تمرکز فکر.

مرحله هفتم dhyana: رسیدن به تعمق و خاموشی ذهنی.

مرحله هشتم samadhi: رسیدن به وحدت ، خلوص ، یگانگی و روشن بینی.

آشنایی با برخی از حرکات

حرکات یوگا
  • پاها دو برابر عرض شانه باز شوند.
  • بالا تنه رو به جلو خم شود.
  • دستها به سمت یک پا حرکت داده شود.
  • بالا تنه نیز به سمت همان پا کشیده شود.
  • مجدد حرکت برای پای دیگر انجام شود.
تمرینات یوگا
  • پاها کاملا کشیده شودند.
  • با کمک دست ها پاها به سمت بالا کشیده شود.
  • در حالت تعادل پاها بالا نگه داشته شوند.
حرکات یوگا
  • پاها به اندازه عرض شانه باز شوند.
  • دست ها به صورت جمع جلوی بدن قرار گیرد.
  • یک پا جمع شده و به پای دیگر تکیه داده شود.
  • مجدد حرکت برای پای دیگر تکرار شود.
تمرینات یوگا
  • پاها به صورت کاملا صاف و کنار یکدیگر قرار گیرند.
  • بالا تنه به سمت جلو حرکت داده شود.
  • تنه تا حد امکان به پاها نزدیک شود.
  • یک پا از پشت بالا آورده شود.
  • مجدد حرکت برای پای دیگر تکرار شود.
حرکات یوگا
  • پاها به صورت کاملا صاف و کنار یکدیگر قرار گیرند.
  • بالا تنه به سمت جلو حرکت داده شود.
  • دست ها از پشت بالا آورده شوند.
  • تنه تا حد امکان به پاها نزدیک شود.
تمرینات یوگا
  • بر روی پشت دراز کشیده شود.
  • استخوان لگن بالا آورده شود.
  • بر روی دست ها بلند شوید.
  • یک پا بی آنکه لگن بچرخد بالا آورده شود.
  • مجدد حرکت برای پای دیگر تکرار شود.
حرکات یوگا
  • سر بر روی زمین قرار داده شود.
  • دست ها به سمت جلو کشیده شود.
  • پاها صاف شده و استخوان لگن بالا آورده شود.
  • یک پا بی آنکه لگن بچرخد بالا آورده شود.
  • مجدد حرکت رای پای دیگر تکرار شود.
حرکات یوگا
  • پاها کاملا کشیده شودند.
  • بالا تنه به سمت جلو خم شود.
  • با کمک دست ها تنه به سمت پاها جمع شود.
تمرینات یوگا
  • ابتدا بر روی پاشنه پا نشسته شود.
  • سر پایین آورده شود.
  • بازوها بر روی زمین گذاشته شوند.

فواید حرکات یوگا برای بدن

انجام منظم حرکات یوگا دارای فواید بسیاری برای بدن می باشد، که در ادامه برخی از مهمترین آنها عنوان می شود.

کاهش استرس

از آنجاییکه انجام حرکات یوگا همراه با کشیدن نفس های عمیق است، باعث آرامش ذهن و کاهش استرس می شود.

در واقع، با انجام حرکات یوگا عضلات بدن کاملا شل شده و تنش های موجود در آنها کاسته می شود.

کاهش وزن

در اجرای حرکات یوگا از وزن بدن به عنوان مقاومت استفاده می شود، و در این نوع از تمرینات نه تنها عضلات بدن قوی تر می شوند، بلکه بر روی تناسب اندام نیز تاثیر گذار بوده و باعث کاهش وزن می شود.

افزایش انعطاف پذیری

انجام حرکات یوگا باعث می گردد تا به تدریخ از سفتی عضلات کاسته شود، و دامنه حرکتی مفاصل افزایش یابد.

در واقع، با اجرای منظم حرکات یوگا می توان انعطاف پذیری بیشتری در عضلات و تاندون ها ایجاد نمود.

افزایش اعتماد به نفس

حرکات یوگا باعث تسلط بر وضعیت های جدید می شود که توانایی مهارت های فیزیکی و یادگیری را افزایش می دهد.

یوگا با افزایش نیرو در ذهن و بدن، تاثیرگذاری بسیاری بر روی اعتماد به نفس دارد.

جمع بندی حرکات یوگا

حرکات یوگا شامل مجموعه ای از وضعیت های مشخص بدن است که در زمان اجرای آنها به دم و بازدم توجه و تمرکز می شود.

تمرینات یوگا باعث بهبود وضعیت بدنی،‌ انعطاف پذیری و تقویت عضلات بدن می شود و به کاهش استرس کمک می کند.

اجرای یک ساعت حرکات یوگا جدا از آنکه باعث بهبود وضعیت سلامت جسمانی می شود، بیش از دویست کالری مصرف می نماید.

تمرینات یوگا نیاز به فعالیت شدید فیزیکی ندارد، بلکه با آرامش ذهن و تمرکز بر روی بدن انجام می شود.

اشتراک گذاری
این مقاله به کوشش هیئت تحریریه نکات تناسب اندام تهیه شده است. هدف پایگاه دانش نکات تناسب اندام، تاثیری مثبت هرچند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی است.

چند مطلب پیشنهادی

یک پاسخ به “حرکات یوگا و فواید آن برای داشتن اندامی متناسب و سلامت ذهنی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و معتبرترین مرجع دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می کوشد با گستره‌ای از به روز ترین و متنوع ترین منابع علوم ورزشی، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب لاتین ورزشی را تسهیل سازد. این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع قانونی می باشد.

 

نمادهای اعتماد

logo-samandehi
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت