پیلاتس چیست و آموزش تصویری برخی از تمرینات پیلاتس

نکات تناسب اندام نکات تناسب اندام

پیلاتس (Pilates)، یا کنترولوژی ورزشی است بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن متمرکز است. توازنی که با استحکام عضلات و افزایش انعطاف پذیری در بدن ایجاد می شود.

پیلاتس با پرورش هماهنگ تمامی عضلات اجزای بدن، باعث اصلاح حالت ها و حرکات نادرست می شود.

همچنین نیروی حیات را به بدن باز می گرداند و توان ذهنی را افزایش می بخشد.

در واقع، ورزش پیلاتس بین مغز و بدن یک هارمونی فیزیکی ایجاد می کند و باعث افزایش توانایی ورزشکار در هر سن و سالی می شود.

انجام حرکات در این ورزش به صورت ایستاده، نشسته و خوابیده است. هیچگونه پرش، جهش و طی مسافت در پیلاتس صورت نمی گیرد.

در نتیجه، آسیب های ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می دهد. تمامی حرکات با انقباض های عضلانی و اجرای تنفس عمیق صورت می گیرند.

تاریخچه‌

ورزش پیلاتس توسط ژوزف پیلاتس (Joseph Pilates)، در بین سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۶۷ معرفی گردید.

ژوزف در دوران کودکی نسبت به هم سن و سالهایش از جسه کوچک تر و ضعیف تری برخوردار بود.

او برای برطرف کردن ضعف های جسمانی اش، مجموعه حرکاتی طراحی نموده بود که به صورت روزانه اجرا می نمود.

ژوزف که در دوران کودکی از نرمی استخوان و تنگی نفس رنج می برد.

اما توانست در دوران جوانی به عنوان بازیگر سیرک، مشت زن و مربی دفاع شخصی فعالیت نماید.

ورزش پیلاتس طی سال‌ها پیشرفت بسیاری کرده است.

تا جایی که امروزه به عنوان یک راه خوب برای بازسازی و ورزیده کردن بدن شناخته می‌شود.

پیلاتس یا یوگا

حرکات پیلاتس و یوگا هر دو به ابعاد مختلف جسم و ذهن توجه دارند و باعث ارتباط میان آنها می شوند.

هر دو رشته باعث افزایش خون رسانی در بدن می گردند.

حرکات یوگا بیشتر بر روی افزایش قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات متمرکز است.

حرکات پیلاتس بیشتر بر روی افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات کلی بدن متمرکز است.

به طور کلی می توان پیلاتس را ورزش مرتبط به درمان جسمی و تنظیم بدن دانست.

در حالیکه توجه یوگا بیشتر بر آرامش روان است.

اصول ابتدایی در ورزش پیلاتس

آرامش اولین اصل در اجرای تمرینات است. تمامی حرکات با آرامش اجرا می شود.

 تمرکز و تفکر هوشمندانه در انجام درستی حرکات دیگر شرط اساسی در اجرای حرکات می باشد.

برای اجرای حرکات هماهنگ تر نیاز به خودآگاهی کامل است.

 هم ترازی مناسب بدن قبل از شروع هر حرکت و قرار گرفتن اجزای در وضعیت درست خود.

 تنفس عمیق و کامل در زمان اجرای تمرینات از دیگر اصول مهم در اجرای حرکات است.

 مرکز سازی به طوریکه قبل از هر حرکت مرکز ثقل در میانه بدن ایجاد شود.

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه ورزش پیلاتس هستید می توانید با مراجعه به کتابخانه نکات تناسب اندام مجموعه ی کاملی از کتاب های موجود در این زمینه را خریداری نمایید.

فروشگاه کتاب

معرفی برخی از حرکات پیلاتس

برای اجرای حرکات پیلاتس می توان از تجهیزات مختلفی مانند کادیلاک‌ها، ریفورمرها، صندلی‌ها و استوانه‌های مخصوص استفاده نمود.

با این حال برخی از حرکات تنها با یک تشک و در هر مکان قابل اجرا هستند. این حرکات تنها از نیروی وزن بدن استفاده می نمایند که برخی از انها بدین شرح هستند:

حرکات پیلاتس متقاطع

 حرکت متقاطع

  • به پشت دراز کشیده و دستها پشت سر باشند.
  • یک زانو خم و زانوی دیگر صاف شود.
  • آرنج دست راست به زانوی پای چپ برسد.
  • مجدد برای دست چپ و پای راست تکرار شود.
حرکات پیلاتس مارکبری

 حرکت مارکبری

  • به شکم دراز کشیده شود.
  • دستها در زیر شانه و کنار بدن قرار گیرد.
  • آرنج دستها خم و سر مقابل زمین قرار گیرد.
  • بالاتنه به سمت عقب کشیده شود.
  • مجدد حالت ابتدایی تکرار شود.
حرکات پیلاتس لگد زدن به پهلو

 حرکت لگد زدن به پهلو

  • به پهلو دراز کشیده و دست زیر سر قرار گیرد.
  • برای حفظ تعادل دست دیگر در جلو قرار گیرد.
  • پای پهلویی کاملا صاف به بالا آورده شود.
  • مجدد حالت ابتدایی تکرار شود.
حرکات پیلاتس اره

 حرکت اره

  • بر روی زمین نشسته و پاها صاف قرار گیرد.
  • دستها کشیده و صاف قرار گیرند.
  • با یک چرخش دست راست به پای چپ برسد.
  • مجدد برای دست چپ و پای راست انجام شود.
حرکات پیلاتس ستون فقرات

 حرکت کشش ستون فقرات

  • بر روی زمین نشسته و پاها صاف قرار گیرند.
  • دستها کشیده و صاف قرار گیرند.
  • بدن به سمت جلو گشیده شود.
  • دست ها به سر پاها برسد
  • مجدد به حالت ابتدایی بازگشت شود.
حرکات پیلاتس کشش دو پا

 حرکت کشش دو پا

  • به پشت دراز کشیده و دستها پشت سر باشند.
  • پاها کشیده و صاف قرار گیرند.
  • هردو پا بالا آورده شوند.
  • مجدد به حالت ابتدایی بازگشت شود.

دسته بندی تناسب اندام
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “پیلاتس چیست و آموزش تصویری برخی از تمرینات پیلاتس”

    1. سلام سروناز خانوم. اصلا اینطور نیست. شما اگر در مورد پیلاتس مطالعه کنید متوجه می شید که اساس تمرینات پیلاتس خیلی متفاوت با یوگا هست. من مدت پنج سال هست که به عنوان مربی پیلاتس مشغول به فعالیت هستم. قبل از این مدت یوگا کار می کرد. به نظر پیلاتس کاملا بر اساس بهبود وضعیت و ظاهر جسمانی هست. حتی برخی از حرکاتش باعث افزایش در فاصله مهره های ستون فقرات می شه که در اندازه قد هم تاثیر داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت