صحیح دویدن به چه صورت است و اصول اولیه ی دویدن چیست

نکات تناسب اندام نکات تناسب اندام

صحیح دویدن (Perfect Running Form)، مانند هر فعالیت جسمانی دیگر نیازمند رعایت اصول ابتدایی و اولیه ای است.

اجرای صحیح این اصول در درجه نخست مانع از بروز صدمات احتمالی می گردد. سپس از اجرای حرکات اضافی که نتیجه ای جزء خستگی زودهنگام نخواهند داشت، جلوگیری می نماید.

نحوه صحیح تنفس در دویدن

در کنار رعایت اصول ابتدایی دویدن، آگاهی داشتن از نحوه ی درست نفس کشیدن نیز می تواند نقش مهمی در صحیح دویدن و اصول ابتدای آن داشته باشد.

بیشتر افراد در زمان دویدن ترکیبی از تنفس از طریق بینی و دهان را انجام می دهند.

بسیاری دیگر فقط تنفس از راه دهان را ترجیح می دهند تا بتوانند میزان اکسیژن بیشتری را تامین کنند.

اما آنچه در کل در زمان نفس کشیدن دارای اهمیت بیشتری می باشد، یک تنفس عمیق یا تنفس شکمی است.

در یک تنفس شکمی، فرد با عمق بیشتری دم و بازدم را انجام می دهد در نتیجه نیاز به تعداد دم و بازدم کمتری در دقیقه خواهد داشت.

دویدن و طرز قرار گیری اجزای بدن در حین آن

   اولین اصل در هنگام دویدن نحوه قرارگیری سر می باشد

سر باید درست میان دو شانه و در وضعیت بالا قرار داشته باشد.

تمایل بیش از حد سر به سمت عقب می تواند سبب ایجاد کشش در ستون فقرات و پاها گردد.

محدوده و زاویه دید باید در حدود ۳۰ متر جلوتر باشد.

نگاه کردن به پایین در هنگام دویدن باعث کشیدگی عضلات سر و گردن و ستون فقرات می شود.

   اصل دوم  نوع قرار گیری بازوها و دست ها است.

شانه ها باید موازی با سطح زمین باشند و بازوها نسبت به آنها دارای نوسان رو به عقب و جلو .

زاویه قرار گیری آرنج ها باید ۹۰ درجه باشند و همانند بازوها حرکتی در محدوده فضای بین سینه و کمر دارا باشند.

حرکت بیش از حد بازوها به سمت بالا می تواند سبب کشش در شانه ها شود. که نتیجه ای جز خستگی زود هنگام عضله در پی نخواهد داشت.

   سومین اصل در ارتباط با نوع گام برداشتن می باشد.

بسیاری از افراد در زمان دویدن ترجیح می دهند تا گام های بلندی بردارند، در حالیکه این نوع گام برداشتن باعث آسیب های مانند درد ساق پا و زانو می شود.

از طرف دیگر گام های بسیار کوتاه و نامنظم می تواند ایجاد آسیب نماید.

بنابراین بهترین نوع گام برداشتن با اندازه متوسط است، که دارای قدرت ضربه گیری بالای بوده و احتمال کشیدگی در ساق پا و تاندون آشیل را کاهش می دهد.

دویدن در زمین غیر مسطح به چه صورت است

دویدن در زمین های غیر مسطح می تواند باعث افزایش قدرت و استقامت در بخش های مختلف عضلات پا گردد.

به عنوان مثال دویدن در سربالایی باعث تقویت بیشتر عضلات پشت ران ( همسترینگ ) و عضلات سرینی می شود.

در حالی که دویدن در سراشیبی فشار بیشتری را بر روی عضلات چهار سر ران وارد می نماید.

جمع بندی

دویدن به عنوان آسانترین، در دسترس ترین و کم خرج ترین ورزش شناخته می شود. اما عدم آشنایی با اصول صحیح دویدن می تواند صدمات و اسیب دیدگی های به همراه داشته باشد.

دویدن به صورت آرام و طولانی، می تواند تاثیر بسیاری بر روی عملکرد جسمانی داشته باشد.

از جمله مهترین تاثیرات دویدن می توان به بهبود فعالیت فکری، افزایش طول عمر و افزایش بافت استخوانی اشاره نمود.

پیش از شروع به دویدن، حتما اطمینان حاصل کنید که از لحاظ سیستم قلبی عروقی هیچ مشکلی ندارید، سپس شروع به دویدن کنید.

اگر تجربه ای در زمینه مزایای دویدن دارید، آنرا با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه ورزش دو و تمرینات تخصصی آن هستید.

می توانید با مراجعه به فروشگاه نکات تناسب اندام کتاب های موجود در این زمینه را بررسی نمایید.

فروشگاه کتاب

دسته بندی سلامت
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “صحیح دویدن به چه صورت است و اصول اولیه ی دویدن چیست”

  1. سلام
    ممنون
    فقط اگه میشه کتاب هایی ک ارائه میدید ب صورت نوشتاری فارسی باشه
    چون اکثرا تسلط کافی روی مقاله ها و کتاب های انگلیسی ندارند
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت