مطالب کاربردی تناسب اندام

تمرینات ستون فقرات برای فرم دهی و تقویت عضلات پشت

عضله پایین کمر و تمرینات با وزنه برای بدنسازی و آمادگی جسمانی

تمرینات ستون فقرات (Exercises for Spine) نه تنها مانع از کاهش صدمات ستون فقرات می شود بلکه باعث تقویت و هماهنگی در ناحیه عضلات پشت می گردد که نتیجه آن وضعیت بهتر در ایستادن می باشد.

کاهش قدرت و حجم عضلات باعث کاهش دردهای اسکلتی-عضلانی می شود. ستون فقرات سالم در حفظ کیفیت زندگی در میانسالی و دوران سالمندی بسیار موثر است.

بدین جهت اجرای منظم تمرینات ستون فقرات می تواند راهی برای جلوگیری از دردهای آن باشد.

آشنایی بیشتر با ستون فقرات

ستون فقرات در انسان در طول یک دیواره پشتی تنه و درست در میانه بدن قرار دارد. قسمت بالای آن با سر و قسمت پایین آن با استخوان لگن خاصره متصل می باشد.

ستون فقرات از بیست و شش مهر استخوانی تشکیل شده است که این مهره ها طوری به یکدیگر متصل هستند که ستون استخوانی را ایجاد کرده اند.

داخل هر کدام از مهره ها سوراخ بزرگی وجود دارد. این سوراخ ها در طول آن مجرایی را تشکیل می دهند که نخاع یعنی طنابی که از مغز جدا می شود داخل آن قرار گرفته است.

مهر ها به صورت دقیق به یکدیگر متصل شده اند و چنان استحکامی به ستون فقرات می دهند که وزن بدن را به راحتی تحمل کند و بتواند به چپ یا راست و عقب یا جلو خم شود.

همچنین نخاع که ساختمان عصبی بسیار مهم و ظریفی است را در داخل خود محافظت نماید.

مسلما تقویت عضلات اطراف ستون فقرات نه تنها باعث بهبود وضعیت آن می شود بلکه مانع از احتمال ایجاد آسیب های جدی نیز می گردد.

نحوه اجرای تمرینات ستون فقرات

تمرینات ستون فقرات
 تمرین چهارپایه
  • به شکم بر روی چهارپایه دراز کشیده.
  • دست ها پشت سر قرار گیرند.
  • پاها در حالت کاملا کشیده باشند.
  • بدن در این وضعیت حفظ شود.
تمرینات ستون فقرات
 تمرین خم شدن یوگا
  • به پشت بر روی زمین دراز کشیده.
  • دست ها کنار بدن قرار گیرند.
  • پاها به سمت سر خم شوند.
  • بدن در این وضعیت حفظ شود.
تمرینات ستون فقرات
 تمرین لمس پشت بدن
  • به صورت ایستاده قرار گرفته.
  • یک دست از پشت گردن کشیده شود.
  • کف دست پشت بدن را لمس کند.
  • بدن در این وضعیت حفظ شود.
تمرینات ستون فقرات
 تمرین گهواری
  • به پشت بر روی زمین دراز کشیده.
  • پاهاه به سمت شکم خم شوند.
  • با دست پاها کشیده شود.
  • بدن در این وضعیت حفظ شود.
تمرینات ستون فقرات
 تمرین موازی زمین
  • به شکم بر روی زمین دراز کشیده
  • دست ها در کنار بدن قرار گیرند.
  • گردن به سمت بالا آورده شود.
  • بدن در این وضعیت حفظ شود.

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>