مطالب کاربردی تناسب اندام

انعطاف پذیری بدن چیست و معرفی انواع حرکات کششی

انعطاف پذیری بدن یا انعطاف بدنی چیست و معرفی انواع حرکات کششی

انعطاف پذیری بدن (Flexibility)، به معنای حرکت گروهی از مفاصل به سادگی در سراسر دامنه حرکتی خود بدون هرگونه محدودیت است. جهت افزایش انعطاف بدنی از حرکات کششی استفاده می شود.

حرکات کششی می توانند به صورت فعال یا غیر فعال برای افزایش انعطاف پذیری بدن انجام شوند.

کشش فعال زمانی انجام می شود که خود فرد یک قسمت بدن را در حالت کشش قرار دهد.

همچنین، کشش غیرفعال زمانی است که فرد دیگری قسمتی از اندام فردی را در وضعیت کشش نگه دارد.

تمرینات کششی را می توان پیش و پس از فعالیت های جسمانی اجرا نمود. پیش از تمرین با هدف گرم کردن و آماده سازی دستگاه عصبی عضلانی استفاده می شود.

همچنین برای افزایش انعطاف پذیری بدن پس از تمرین می توان تمرینات کششی را در برنامه تمرینی قرار داد.

تا جدا از افزایش میزان انعطاف پذیری بدن احتمال بروز آسیب دیدگی های عضلانی را کاهش بخشد.

تقسیم بندی دیگر تمرینات کششی بر اساس پویا و ایستا بودن آنها صورت می پذیرد.

تمرینات کششی پویا هنگام حرکت دادن یک اندام برای افزایش میزان انعطاف پذیری بدن است.

در مقابل تمرینات کششی ایستا زمانی است که اندامی حرکت پویا ندارد.

بنابراین، با توجه به آنچه گفته شد می توان انواع حرکات کششی را اینگونه تقسیم بندی نمود:

حرکات کششی فعال

حرکات کششی غیرفعال

حرکات کششی پویا

حرکات کششی ایستا

حرکات کششی پرتابی

حرکات کششی ایزومتریک

حرکات کششی تسهیل عصبی عضلانی

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه حرکات کششی و افزایش انعطاف پذیری هستید می توانید با مراجعه به کتابخانه نکات تناسب اندام مجموعه ی کاملی از کتاب های موجود در این زمینه را خریداری نمایید.

فروشگاه کتاب

حرکات کششی فعال

در اینگونه از تمرینات، شخص در وضعیتی قرار می گیرد که تنها با انقباض عضله موافق بر روی عضله مخالف کشش ایجاد می کند.

حرکات کششی فعال، انعطاف پذیری فعال بدن را افزایش می بخشد و سبب تقویت عضلات موافق می گردد.

بسیاری از حرکات کششی که در تمرینات یوگا انجام می شود، از نوع کشش فعال می باشد.

حرکات کششی غیرفعال

در این حالت، شخص در یک حالت خاص با کمک وسیله ورزشی یا فرد دیگر، شرایط کشش را ایجاد می نماید.

حرکات کششی غیرفعال، روشی مناسب برای کاهش میزان کرفتگی های عضلانی پس از تمرین و آسیب دیدگی است.

انجام تمرینات سرد کردن پس از یک فعالیت جسمانی که به منظور کاهش میزان خستگی عضلانی انجام می شود، جزء این دسته محسوب می گردد.

حرکات کششی پویا انعطاف پذیری بدن

مجموعه تمریناتی که با حرکت دادن یک بخش از بدن و افزایش تدریجی شدت و سرعت صورت می پذیرد، جزء حرکات کششی پویا محسوب می شوند.

تفاوت اصلی حرکات کششی پویا با حرکات کششی پرتابی در این است که، این حرکات در محدوده ی پایین تر از دامنه حرکتی اندام انجام می شود.

در زمان اجرا، هیچگونه حرکت جهشی یا ضربه ای انجام نمی شود و حرکت به آرامی و با کنترل صورت می پذیرد.

انجام این دسته از حرکات کششی، سبب افزایش انعطاف پذیری پویا می شود و از آن برای گرم کردن پیش از تمرینات هوازی استفاده می شود.

حرکات کششی ایستا انعطاف پذیری بدن

در اینگونه از تمرینات، حرکت کشش روی اندام تا حداکثر دامنه حرکتی به وسیله خود شخص انجام می شود.

تفاوت این نوع کشش با کشش غیرفعال در این می باشد، که در حالت غیر فعال از شخص دیگر یا وسیله ی خاص استفاده می شود.

در حالیکه، در کشش ایستا در شرایطی که عضله کاملا شل است، توسط خود فرد در وضعیت کشش قرار داده می شود.

حرکات کششی پرتابی

در این حالت، از گشتاور حرکتی اندام برای حرکت دادن آن فراتر از دامنه حرکتی معمول استفاده می شود.

این نوع مناسب برای افزایش انعطاف پذیری بدن نمی باشد و می توان باعث بروز آسیب دیدگی شود.

در زمان پرتاب، عضله مجال استراحت و آرامش در موقعیت کشش نداشته و فراخوانی مداوم بازتاب کششی سبب سفتی عضله می شود.

حرکات کششی ایزومتریک

این نوع شامل اجرای کشش روی عضلاتی است که هنگام حرکت با انقباض ایزومتریک در برابر آن مقاومت می نمایند.

حرکات کششی ایزومتریک، سریع ترین راه برای افزایش انعطاف پذیری بدن است.

این حرکات به افزایش قدرت عضلانی که انقباش ایزومتریک دارند کمک می نماید.

همچنین، میزان دردی که هنگام اجرای حرکات کششی به طور معمول ایجاد می شود، در این روش کمتر است.

حرکات کششی تسهیل عصبی عضلانی

حرکات کششی تسهیل عصبی عضلانی (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation) که به صورت مخف با واژه PNF شناخته می شوند.

این نوع به عنوان سریع ترین روش برای توسعه انعطاف پذیری بدن شناخته می شود.

این روش ترکیبی از کشش غیرفعال و کشش ایزومتریک است.

در این حالت ابتدا عضلات در حالت شل تحت کشش قرار گرفته سپس در حالت کشش علیه مقاومتی انقباض ایزومتریک انجام می گردد.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>