۴۰٪ تخفیف اولین خرید با کد: welcome40

تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
آنچه در این مطلب می‌خوانید

تعادل در آمادگی جسمانی (Balance)، به معنی حفظ نمودن مرکز ثقل در سطح اتکا می باشد.

در واقع، مرکز ثقل بدن همان نقطه تعادل بدن است که در زنان کمی پایین تر از مردان قرار دارد.

در نتیجه تعادل را به عنوان توانایی حفظ تعادل بدن در وضعیت سکون یا حرکت تعریف می شود که خود به دو دسته تقسیم می گردد.

تعادل ایستا زمانی است که فرد روی یک سطح ثابت ایستاده و حاصل جمع همه نیروهای وارده به او صفر باشد.

تعادل پویا زمانی است که فرد در حرکت است، مجددا گشتاور همه نیرو های وارد به او صفر باشد.

تعادل در آمادگی جسمانی

تعادل یکی از ضروری ترین فاکتورهای آمادگی جسمانی می باشد که اغلب نسبت به انجام تمرینات آن بی توجهی می شود .

همه ورزشکاران در تمام رشته های ورزشی می بایست تمرینات تعادلی را در برنامه تمرینی خود قرار دهند .

لازمه داشتن تعادل خوب و قوی به دارا بودن تمرکز حواس و عضلات قوی می باشد .

هر چقدر عضلات قوی تر باشند و تمرکز اعصاب مرکزی بیشتر باشد ورزشکار دارای تعادل بهتری است .

این دقیقا همان نکته‌ای است که ورزشکاران رشته ورزشی ژیمناستیک در سطوح حرفه‌ای انجام می دهند.

تناسب اندام چیست و چه اندامی متناسب در نظر گرفته می شود

تمریناتی جهت تقویت تعادل جسمانی

برخی از تمرینات که می توان از آن برای افزایش و تقویت تعادل جسمانی استفاده نمود بدین شرح می باشد.

ورزشکاران روی یک خط حرکت می کنند. با صدای سوت، حرکت پرش انجام می دهند.

ورزشکاران شروع به دویدن می کنند. با صدای سوت، روی پنجه پا می ایستند.

حرکت روی چوپ موازنه موجب تقویت تعادل می شود.

روی تردمیل به سمت عقب راه رفتن موجب تقویت تعادل می شود.

عملکرد تمرینات تعادل در آمادگی جسمانی

عملکرد تمرینات تعادل در واقع باعث می‌شود که در کنار داشتن عضلات قوی، بتوان ثبات بدن را نیز حفظ نمود.

در واقع تمرینات تعادل بر روی تقویت عضلات پا و قسمت مرکزی بدن متمرکز هستند.

این تمرینات باعث قوی‌تر شدن عضلات می‌شوند که نتیجه آن رسیدن به استحکام، ثبات و حفظ راستایی بدن است.

بسیاری از وضعیت‌های بدنی یوگا، که نیاز به مدت زمان طولانی دارند برای افزایش میزان تعادل در بدن بسیار موثر هستند.

به عنوان مثال، ایستادن بر روی یک پا و حفظ کردن این وضعیت برای مدتی نسبتا طولانی، یکی از بهترین نوع تمرینات است.

استفاده از تجهیزات ورزشی مانند بوسوبال یا تخته‌های تعادلی، روش‌های موثر دیگر برای افزایش میزان تعادل در بدن است.

فاکتور تعادل در ارزیابی آمادگی جسمانی

فاکتور تعادل در ارزیابی های آمادگی جسمانی از موارد مهم به حساب می آید.

نقش تعادل در ورزش هایی مانند ژیمناستیک و مواد دومیدانی و رشته های رزمی بسیار مهم است.

در حرکت دارحلقه قدرت فراوان به همراه تمرکز و تعادل در انجام حرکات موزون به ژیمناست یاری می رساند.

تاثیر تمرینات تعادل در آمادگی جسمانی بر روی عضلات

انجام منظم این نوع از تمرینات بر روی گروه‌های مشخصی از عضلات بدن تاثیرگذار است و باعث تقویت آنها می شود که به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

عضلات پشت

زمان انجام این دسته از تمرینات، یکی از بیشترین گروه‌های عضلانی که مورد تاثیر است، عضلات پشت بدن است که تقویت می‌شوند.

عضلات سرینی

گروه دیگری از عضلات که در زمان انجام این دسته از تمرینات تقویت می‌شوند، مربوط به دسته عضلات سرینی است.

عضلات مرکزی

انجام منظم تمرینات تعادل، برای قسمت مرکزی بدن نیز بسیار تاثیرگذار است و باعث تقویت میان تنه می‌شود.

عضلات پاها

دسته آخر از عضلاتی که در زمان انجام این تمرینات، تهد تاثیر هستند مربوط به عضلات پاها می‌شوند.

تمرینات فانکشنال یا کاربردی چیست و دارای چه مزایایی است

دسته‌بندی تمرینات تعادل در آمادگی جسمانی

تمریناتی که به منظور افزایش تعادل در آمادگی جسمانی مورد استفاده می‌باشند، بر روی افزایش قدرت عضلات بدن و تقویت استحکام کلی بدن متمرکز می‌باشند.

در واقع‌ بر خلاف تصور بسیای از افراد، این تمرینات را نمی‌توان جزء حرکات انعطاف‌پذیری در نظر داشت.

حرکت‌های که برای افزایش تعادل در آمادگی جسمانی است، روی عضلات به خصوص عضلات پاها و میان‌تنه کار می‌کنند و باعث قوی شدن آنها می‌شوند.

برخی از این حرکات نیز حتی باعث تقویت عضلات سینه و عضلات شانه نیز‌ می‌شوند.

ترتیبی که برای مطالعه پیشنهاد می شود
تیم تحریریه
تیم تحریریه

این مقاله به کوشش تیم تحریریه نکات‌تناسب‌اندام تولید شده است. امیدواریم که با تلاش خود، بتوانیم تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

اشتراک گذاری

مطالب پیشنهادی

7 پاسخ به “تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است”

    1. سلام دوست عزیز، کتابی در خصوص ایجاد تعادل و افزایش ان در فروشگاه کتاب قرار داده شده است که می تونید از تمرینات داخل کتاب استفاده کنید.

  1. سلام وقت بخیر، من موضوع پایان نامه‌ام در مورد فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی در رشته ژیمناستیک هست، برای کارهای تحقیقاتی نیاز به منابع بیشتر علمی معتبر دارم، ممنون می‌شم چند کتاب خوب معرفی کنید.

    1. سلام وقت بخیر، دوست عزیز کتاب‌های که در انتها به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفتند، جزء کتاب‌های خوب و معتبر هستند که می‌تونید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و بزرگترین مرجع قانونی دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می‌کوشد با گستره‌ای از به‌روزترین منابع‌ علوم ورزشی دنیا، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب الکترونیک ورزشی و تغذیه را تسهیل سازد. تمامی کتاب‌های خریداری شده توسط کاربران، به صورت دائمی در حساب کاربری آنها قرار خواهند گرفت و امکان دسترسی به کتاب‌ها همیشگی است.

نمادهای اعتماد الکترونیکی

ساماندهی

اطلاع از فروش‌های ویژه

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت