تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است

نکات تناسب اندام نکات تناسب اندام

تعادل در آمادگی جسمانی (Balance)، به معنی حفظ نمودن مرکز ثقل در سطح اتکا می باشد. در واقع، مرکز ثقل بدن همان نقطه تعادل بدن است که در زنان کمی پایین تر از مردان قرار دارد.

در نتیجه تعادل را به عنوان توانایی حفظ تعادل بدن در وضعیت سکون یا حرکت تعریف می شود که خود به دو دسته تقسیم می گردد.

تعادل ایستا زمانی است که فرد روی یک سطح ثابت ایستاده و حاصل جمع همه نیروهای وارده به او صفر باشد.

تعادل پویا زمانی است که فرد در حرکت است، مجددا گشتاور همه نیرو های وارد به او صفر باشد.

تعادل در آمادگی جسمانی

تعادل یکی از ضروری ترین فاکتورهای آمادگی جسمانی می باشد که اغلب نسبت به انجام تمرینات آن بی توجهی می شود .

همه ورزشکاران در تمام رشته های ورزشی می بایست تمرینات تعادلی را در برنامه تمرینی خود قرار دهند .

لازمه داشتن تعادل خوب و قوی به دارا بودن تمرکز حواس و عضلات قوی می باشد .

هر چقدر عضلات قوی تر باشند و تمرکز اعصاب مرکزی بیشتر باشد ورزشکار دارای تعادل بهتری است .

این دقیقا همان نکته ایی است که ورزشکاران رشته ورزشی ژیمناستیک در سطوح حرفه ایی انجام می دهند.

تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است

تمریناتی جهت تقویت تعادل جسمانی

برخی از تمرینات که می توان از آن برای افزایش و تقویت تعادل جسمانی استفاده نمود بدین شرح می باشد.

ورزشکاران روی یک خط حرکت می کنند. با صدای سوت، حرکت پرش انجام می دهند.

ورزشکاران شروع به دویدن می کنند. با صدای سوت، روی پنجه پا می ایستند.

حرکت روی چوپ موازنه موجب تقویت تعادل می شود.

روی تردمیل به سمت عقب راه رفتن موجب تقویت تعادل می شود.

فاکتور تعادل در ارزیابی آمادگی جسمانی

فاکتور تعادل در ارزیابی های آمادگی جسمانی از موارد مهم به حساب می آید.

نقش تعادل در ورزش هایی مانند ژیمناستیک و مواد دومیدانی و رشته های رزمی بسیار مهم است.

در حرکت دارحلقه قدرت فراوان به همراه تمرکز و تعادل در انجام حرکات موزون به ژیمناست یاری می رساند.

دسته بندی تناسب اندام
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “تعادل در آمادگی جسمانی چیست و چگونه قابل بهبود است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت