۲۰٪ تخفیف اولین خرید با کد: welcome20

آمادگی جسمانی چیست و از چه مواردی تشکیل شده است

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
آنچه در این مطلب می‌خوانید

آمادگی جسمانی (Physical fitness)، به معنای داشتن سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی و سیستم عضلانی سالم است، که فرد بتواند به بهترین صورت فعالیت های جسمانی را انجام دهد.

باید توجه داشت، که این تعریف برای عامه مردم است.

اما زمانیکه در خصوص ورزش قهرمانی صحبت می شود، با استفاده از آزمون های جسمانی موارد مختلف به صورت دقیق اندازه گیری می شود.

وزارت بهداشت ایالات متحده امریکا، آمادگی بدنی را چنین تعریف می نماید:

ویژگی‌ها و توانایی‌های مرتبط با مهارت در انجام فعالیت‌های جسمانی، که برخی افراد این ویژگی ها را به صورت طبیعی دارا هستند ولی بعضی دیگر به مرور آنها را اکتساب می کنند.

تناسب اندام چیست و چه اندامی متناسب در نظر گرفته می شود

اصول تشکیل دهنده آمادگی جسمانی

طبق تعریف عنوان شده، می توان این چنین نتیجه گیری نمود که، باید از موارد و اصولی تشکیل شده باشد.

به اختصار این اصول عبارتند از :

عملکرد

عوامل بسیاری از جمله سطح سلامت فردی، وضعیت تمرینی، تغذیه و مسائل فیزیولوژیکی و روانی در عملکرد ورزشکار تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم دارد که توجه به آنها جزئی از الزامات است.

بازگشت

پس از فعالیت جسمانی می بایست به تدریج فشار تمرینی را با انجام انواع حرکات کششی یا ملایم دویدن کاهش داد. همچنین از لحاظ تغذیه با مصرف کربوهیدارت ها و مایعات ذخایر از دست رفته را جایگزین نمود.

ارزیابی آمادگی جسمانی

با توجه به اهداف ورزشی، ورزشکار می بایست به صورت متداوم مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود برنامه تمرینی چه میزان موثر بوده است.

اضافه بار

بدن با هر شرایطی پس از مدتی منطبق می شود. اگر فشار تمرین به تدریج زیاد نشود، بدن دیگر پیشرفتی نمی کند.

مطلوب آمادگی جسمانی

هر رشته ورزشی به فاکتور های خاصی از نیاز دارد. اما ورزشکار موفق تمام فاکتورها را در حد مطلوب دارد.

تفاوت فردی

هر فرد پاسخ متفاوتی به تمرین می دهد. این مسئله به خاطر وجود ویژگی های فردی و ژنتیکی است.

ویژگی تمرین

هر سیستم و تمرین خاصی که بیشتر استفاده شود، بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

استراحت

برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، بایست زمان های کافی برای استراحت نیز لحاظ شود.

نگهداری آمادگی جسمانی

نتایج مطلوب بدست آمده بایستی حفظ شوند. با توقف تمرینات آثار نیز کاهش می یابند.

بیش تمرینی

تمرین بیش از حد، علاوه بر عدم پیشرفت باعث آسیب دیدگی نیز می شود.

آماده شدن

گرم کردن قبل از ورزش از لحاظ روانی و فیزیولوژیکی باعث افزایش آمادگی می شود.

تداخل

استفاده همزمان از دو روش تمرینی باعث تداخل و عدم رسیدن به نتیجه مطلوب می شود.

تیم تحریریه
تیم تحریریه

این مقاله به کوشش تیم تحریریه نکات‌تناسب‌اندام تولید شده است. امیدواریم که با تلاش خود، بتوانیم تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و بزرگترین مرجع قانونی دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می‌کوشد با گستره‌ای از به‌روزترین منابع‌ علوم ورزشی دنیا، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب الکترونیک ورزشی و تغذیه را تسهیل سازد. تمامی کتاب‌های خریداری شده توسط کاربران، به صورت دائمی در حساب کاربری آنها قرار خواهند گرفت و امکان دسترسی به کتاب‌ها همیشگی است.

نمادهای اعتماد الکترونیکی

ساماندهی

اطلاع از فروش‌های ویژه

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت