کراس فیت ورزشی چیست و از چه تمرینات تشکیل شده است

نکات تناسب اندام نکات تناسب اندام

کراس فیت (CrossFit)، ترکیبی از تمرینات مقاومتی، تمرینات پلایومتریک، تمرینات سرعتی، تمرینات قدرتی با وزنه ، کتل بلز، تمرین وزن بدن و تمرین های استقامتی است.

این رشته در اوایل سال ۲۰۰۰ توسط گرگ گلاسمن (Greg Glassman)، مطرح گردید و پس از مدتی با استقبال بسیاری در سراسر دنیا روبرو شد.

گلاسمن، که یک ژیمناستیک کار حرفه ای بود، با استفاده از برنامه تمرینی دشوار، نیروهای پلیس ایالات متحده را آموزش می داد.

او معتقد است، تخصص ما تخصص دادن نیست و  ویژگی ما عدم تمرکز روی یک عضله‌ی خاص است.

تمرکز این رشته ورزشی بر بهبود توانایی قلبی عروقی، استقامت و قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی است.

نحوه اجرای تمرینات کراس فیت

انجام تمرینات این رشته ورزشی بین سه تا پنج جلسه در هفته و هر بار بین پانزده تا سی دقیقه زمان نیاز دارد.

در واقع مدت زمان این تمرینات کوتاه و با شدت بسیار بالا می باشد.

نحوه اجرای تمرینات به صورت دوره ای است.

ورزشکار یک حرکت انفجاری را انجام داده و بلافاصه با وقفه بسیار کوتاه، حرکت بعدی را اجرا می کند.

بیشتر تمرینات کراس فیت برای سرتاسر بدن است که شامل مجموعه از حرکات کشیدن، دویدن، چمباتمه زدن با وزنه است.

نمونه های از تمرینات شنا، درازونشست، توپ های طبی، طناب های کوهنوردی، طناب پرش و بارفیکس یا استفاده از کتل بل که وزنه ای زنگوله ای شکل است.

تنوع تمرینات روزانه کراس فیت

وب سایت رسمی این رشته (crossfit.com)، به صورت روزانه مجموعه ای حرکات و تمرینات را منشر می کند که به عنوان WOD شناخته می شود.

این تمرینات را می‌توان به‌صورت شخصی یا در باشگاه‌های مخصوص این ورزش انجام داد.

اما مزیت باشگاه های کراس فیت تفاوت عمده آنها با باشگاه های بدنسازی است.

در این باشگاه ها شاهد حضور تردمیل یا دستگاه های بدنسازی معمولی نخواهید بود.

همچنین اعضای باشگاه به‌تنهایی ورزش نمی‌کنند.

در بین اعضاء شور و شوق رقابت  اجرای حرکات و تمرینات وجود دارد که محیطی پرانرژی و شادآب را شکل می دهد.

آشنایی با برخی از تمرینات روزانه

گاهی اوقات برای نامگذاری حرکات روزانه از اسم سربازان یا زنان استفاه می شود. برخی از این تمرینات بدین شرح می باشند.

کراس فیت ورزشی
جکی
  • ۱۰۰۰ پارویی
  • ۵۰ تراستر
  • ۳۰ بارفیکس
کراس فیت ورزشی
مرف
  • ۱.۸ کیلوتر دویدن
  • ۱۰۰ بارفیکس
  • ۲۰۰ شنا
  • ۳۰۰ اسکوات
کراس فیت ورزشی
انجی
  • ۱۰۰ بارفیکس
  • ۱۰۰ شنا
  • ۱۰۰ درازو نشست
  • ۱۰۰ اسکوات
کراس فیت ورزشی
باربارا
  • ۵۰ بارفیکس
  • ۳۰ شنا
  • ۴۰ درازو نشست
  • ۵۰ اسکوات
کراس فیت ورزشی ساندرا

  • ۲۰۰ شنا
  • ۲۰۰ بارفیکس
  • ۲۰۰ اسکوات

فواید کراس فیت

تمرینات کراس فیت بسیار فشرده است و در مدت زمان کوتاه تمرینات بسیاری انجام می شود.

تمرینات این رشته هرگز خسته کننده نمی شوند و همیشه در حال تغییر هستند.

همین موضوع باعث هیجان انگیز شدن رشته کراس فیت شده است.

تمرینات این رشته قابل اجرا در خانه نیز هستند و نیاز به تجهیزات گران قیمت برای اجرا نیست.

کراس فیت روش مناسبی برای افزایش استقامت در ورزشکاران است.

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه ورزش کراس فیت هستید.

می توانید با مراجعه به فروشگاه نکات تناسب اندام کتاب های موجود در این زمینه را بررسی نمایید.

فروشگاه کتاب

دسته بندی بدنسازی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت