مطالب کاربردی تناسب اندام

شاخص چاقی شکمی چیست و چگونه اندازه گیری می شود

شاخص چاقی شکمی چیست و چگونه اندازه گیری می شود

شاخص چاقی شکمی یا نسبت دور کمر به دور باسن (Waist–Hip Ratio)، که به اختصار WHR گفته می شود، معیاری برای بیان نحوه توزیع چربی در بدن است.

طبق تعریف، چاقی را برابر با افزایش بیش از حد بافت چربی در بدن می دانند، که با توجه به نوع تجمع چربی به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شود.

تعریف چاقی چیست

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چاقی به تجمع غیرطبیعی و مازاد چربی در بدن گفته می شود.

چاقی علاوه بر اینکه ظاهر شخص را ناموزون می سازد عوارض فراوان و خطرات کشنده برای فرد دارد.

چاقی یک بیماریست که علارغم تصور عامه مردم که آن را ناشی از بی ارادگی و تنبلی می دانند.

عوامل متعدد هورمونی و ارثی در آن دخیل است و به دلایل مختلف در افراد چاق مکانیسم احساس سیری مختل شده و باعث مصرف بیش از اندازه غذا شده و باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن میشود.

عوامل موثر در چاقی

از جمله عواملی که در ایجاد چاقی مؤثر هستند عبارتند از :

زمینه ارثی، به گونه ای که فرزندان پدر و مادر چاق، تا حدود هشتاد درصد در آینده دچار چاقی خواهند شد.

بروز اخلالات عصبی که باعث تغییر عادات غذایی می شود یکی از اصلی ترین پایه های چاقی است.

شیوه زندگی که امروزه به صورت ماشینی تغییر کرده است و افراد دچار کم تحرکی شده اند از دیگر دلایل چاقی است.

استفاده از غذاهای پرکالری و کم فیبر مانند فست فود ها و استفاده از مواد غذایی هورمونی و مصرف بی رویه نشاسته، از دلایل مهم چاقی است.

برخی بیماری ها، مانند کم کاری تیروئید و مصرف برخی داروها نظیر کورتون باعث چاقی در برخی نواحی مرکزی بدن می شود.

آشنایی با انواع الگوهای چاقی

مبنای این تقسیم بندی، جدا از نوع شکل ظاهری، از اهمیت میزان خطرات خاص برای سلامتی بدن نیز برخوردار است.

بنابراین، دو الگوی توزیع چربی آندروئید (Android)، یا سیبی شکل و ژنوئید (Gynoid)، یا گلابی شکل در نظر گرفته شده است.

نوع سیبی شکل را حالتی می دانند، که میزان دور کمر بیش از دور باسن است.

این نوع از چاقی بیشتر در افرادی مشاهده می گردد، که میزان هورمون های مردانه در بدن آنها غالب می باشد. بنابراین میزان شایع بودن آن در مردان بیش از زنان است.

در نوع گلابی شکل، که قسمت پایینی بدن چاق تر می باشد، میزان دور باسن بیش از دور کمر است.

این نوع از چاقی بیشتر در افرادی دیده می شود، که میزان هورمون های زنانه در بدن آنها غالب است، در نتیجه میزان شیوع آن در زنان بیش از مردان است.

شاخص چاقی شکمی چگونه محاسبه می گردد

با توجه به قرار داد مطرح شده از طرف سازمان سلامت جهانی (WHO)، برای محاسبه شاخص چاقی شکمی می بایست بدینگونه عمل نمود.

در حالت طبیعی و بدون هرگونه انقباظ در ناحیه شکم، سطح ناف در دور کمر اندازه گرفته شود.

در پهن ترین قسمت باسن که معمولا شامل برجستگی های استخوان لگنی می باشد، دور باسن اندازه گیری شود.

سپس عدد بدست آمده از دور کمر بر عدد دور باسن تقسیم شود.

نتیجه بدست آمده با توجه به معیارهای جدول زیر می تواند، بیانگر میزان شاخص چاقی شکمی باشد.

شاخص برای مردان شاخص برای زنان
ناحیه کم خطر ۰٫۹۴ یا کمتر ۰٫۸ یا کمتر
ناحیه خطر متوسط میان ۰٫۹۵ تا ۰٫۹۹ میان ۰٫۸۱ تا ۰٫۸۹
ناحیه پر خطر ۱ یا بیشتر ۰٫۹ یا بیشتر

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه تناسب اندام  و کاهش وزن هستید

می توانید با مراجعه به فروشگاه نکات تناسب اندام کتاب های موجود در این زمینه را بررسی نمایید.

فروشگاه کتاب

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>