مطالب کاربردی تناسب اندام

بدنسازی رشته های توپی و آشنایی با اصول علم تمرین در اجرای ورزش

بدنسازی رشته های توپی

بدنسازی رشته های توپی (Ball game)، به صورت تخصصی به تمریناتی برای افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی ورزشکار در رشته ورزشی می پردازد.

از آنجاییکه بدن انسان متشکل از میلیاردها سلول است. تمامی آنها خود را با فعل و انفعلات بدن منطبق می سازند.

این سازگاری در داخل بدن رخ می دهد. از این روی بین ورزشکار و تمرینات هماهنگی به وجود می آید.

اصل اضافه بار چیست

تمامی برنامه های بدنسازی از جمله بدنسازی رشته های توپی از اصل افزایش تدریجی اضافه بار تبعیت می کنند.

بار تمرینی شامل مجموعه فعالیت های می باشد که ورزشکار در یک جلسه تمرین انجام می دهد.

هدف اضافه بار این است که همواره تمرین، پیشرفت داشته باشد و ورزشکار نسبت به قبل آماده تر شود.

بار تمرین باید به طور مرتب افزایش یابد و همزمان با آن بدن ورزشکار سازگارتر  گردد.

اصل کاهش پلکانی چیست

ورزشکاران برای رسیدن به عملکرد جسمانی بهتر پس از یک دوره تمرین بدنسازی سنگین، دچار فرسایش عضلانی می شوند.

پس از آن، به تدریج سطح تمرینات کاهش می یابد تا قبل از رسیدن به مسابقات از نظر جسمانی آمادگی کامل را داشته باشند.

این رسیدن به اوج آمادگی و سپس کاهش تدریجی آن، اصل کاهش پلکانی است.

اصل تفاوت های فردی

محرک های تمرینی یکسان پاسخ های متفاوتی در ورزشکاران مختلف ایجاد می کند.

این پاسخ گویی ورزشکار تحت عواملی بدین شرح می باشند.

وضعیت آمادگی جسمانی

ویژگی های وراثتی

جنسیت

سن بیولوژیکی و تقویمی

وضعیت سلامتی

ویژگی های روانی و اجتماعی

چنانچه علاقمند به مطالعه بیشتر در زمینه ورزش های توپی هستید می توانید با مراجعه به کتابخانه نکات تناسب اندام مجموعه ی کاملی از کتاب های موجود در این زمینه را خریداری نمایید.

فروشگاه کتاب

اصل تمرینات بازه ای

تمرینات بازه ای یا اینتروال بدین معنا می باشند که ورزشکار باید تمرینات را همراه با استراحت انجام دهد. استراحت و تمرین باید در طول مدت زمان بارها تکرار شود.

میزان استراحت ورزشکار در حین تمرین دارای اهمیت بالایی می باشد. به طوریکه نباید از حدی بیشتر یا کمتر باشد.

به عنوان مثال در اجرای تمرینات انفجاری باید با توجه به شدت تمرین میزان استراحت متناسب آنرا در نظر داشت.

اصل تنوع تمرینات

برای آنکه یک تمرین برای ورزشکار خسته کننده نباشد. باید فشار تمرین به گونه ای طراحی شود که بدن ورزشکار به خوبی با آن سازگار شود.

انجام متنوع تمرینات با تغییرات در شدت و مدت اجرای تمرین در این زمینه مفید می باشند.

البته موضوع مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که بایستی زمانی که ورزشکار به خوبی انجام یک تمرین را فرا گرفته باشد و در سیستم‌ ذهن ورزشکار حک شده باشد تمرینات بعدی و متنوع اجرا شوند.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>