بدنسازی رشته های توپی و آشنایی با اصول علم تمرین در اجرای ورزش

نکات تناسب اندامنکات تناسب اندام
فهرست عناوین

بدنسازی رشته های توپی (Ball game)، به صورت تخصصی به تمریناتی برای افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی ورزشکار در رشته ورزشی می پردازد.

از آنجاییکه بدن انسان متشکل از میلیاردها سلول است. تمامی آنها خود را با فعل و انفعلات بدن منطبق می سازند.

این سازگاری در داخل بدن رخ می دهد. از این روی بین ورزشکار و تمرینات هماهنگی به وجود می آید.

بدنسازی رشته های توپی

اهمیت بدنسازی رشته های توپی

ورزش حرفه ای هر روز در حال تحول و پیشرفت است، که برای قرار گرفتن در سطوح جهانی و بین المللی، لازم است تا ورزشکاران از سطح آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند. 

اما لازمه رسیدن به سطح آمادگی جسمانی بالا، آگاهی از دانش بدنسازی است که به چه صورت باید زمانبندی انجام شود، تا پس از یک دوره تمرین سنگین، که حداکثر فشار جسمانی را به ورزشکار وارد نموده است، مجدد قبل از شروع مسابقات، در شرایط ایده ال قرار گیرد.

برخی از اصول مهم در انجام و اجرای تمرینات بدنسازی رشته ای ورزشی عبارتند از :

اصل اضافه بار چیست

تمامی برنامه های بدنسازی از جمله بدنسازی رشته های توپی از اصل افزایش تدریجی اضافه بار تبعیت می کنند.

بار تمرینی شامل مجموعه فعالیت های می باشد که ورزشکار در یک جلسه تمرین انجام می دهد.

هدف اضافه بار این است که همواره تمرین، پیشرفت داشته باشد و ورزشکار نسبت به قبل آماده تر شود.

بار تمرین باید به طور مرتب افزایش یابد و همزمان با آن بدن ورزشکار سازگارتر  گردد.

اصل کاهش پلکانی چیست

ورزشکاران برای رسیدن به عملکرد جسمانی بهتر پس از یک دوره تمرین بدنسازی سنگین، دچار فرسایش عضلانی می شوند.

پس از آن، به تدریج سطح تمرینات کاهش می یابد تا قبل از رسیدن به مسابقات از نظر جسمانی آمادگی کامل را داشته باشند.

این رسیدن به اوج آمادگی و سپس کاهش تدریجی آن، اصل کاهش پلکانی است.

اصل تفاوت های فردی

محرک های تمرینی یکسان پاسخ های متفاوتی در ورزشکاران مختلف ایجاد می کند.

این پاسخ گویی ورزشکار تحت عواملی بدین شرح می باشند.

وضعیت آمادگی جسمانی

ویژگی های وراثتی

جنسیت

سن بیولوژیکی و تقویمی

وضعیت سلامتی

ویژگی های روانی و اجتماعی

اصل تمرینات بازه ای

تمرینات بازه ای یا اینتروال بدین معنا می باشند که ورزشکار باید تمرینات را همراه با استراحت انجام دهد. استراحت و تمرین باید در طول مدت زمان بارها تکرار شود.

میزان استراحت ورزشکار در حین تمرین دارای اهمیت بالایی می باشد. به طوریکه نباید از حدی بیشتر یا کمتر باشد.

به عنوان مثال در اجرای تمرینات انفجاری باید با توجه به شدت تمرین میزان استراحت متناسب آنرا در نظر داشت.

اصل تنوع تمرینات

برای آنکه یک تمرین برای ورزشکار خسته کننده نباشد. باید فشار تمرین به گونه ای طراحی شود که بدن ورزشکار به خوبی با آن سازگار شود.

انجام متنوع تمرینات با تغییرات در شدت و مدت اجرای تمرین در این زمینه مفید می باشند.

البته موضوع مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که بایستی زمانی که ورزشکار به خوبی انجام یک تمرین را فرا گرفته باشد و در سیستم‌ ذهن ورزشکار حک شده باشد تمرینات بعدی و متنوع اجرا شوند.

بدنسازی رشته های توپی با تمرینات مقاومتی

یکی از فاکتورهای مهم که باید در بدنسازی رشته های توپی به آن توجه شود، انجام تمرینات مقاومتی است که باعث افزایش میزان قدرت و استقامت عضلانی در ورزشکاران شود.

همچنین این تمرینات دارای دو تاثیر بسیار مهم بر روی ورزشکار می باشد که عباتند از : 

  • افزایش سطح آمادگی جسمانی عمومی
  • جلوگیری از صدمات و آسیب دیدگی های رایج

طبق تحقیقات انجام شده، پس از یک دوره هفت هفته ای تمرینات مقاومتی، ورزشکاران به میزان قابل توجهی رکورد پرش های پلایومتریک خود را توانستند بهبود ببخشند.

بدنسازی رشته های توپی به شدت وابسته به تمرینات مقاومتی است، به طوریکه در رشته های والیبال، فوتبال، هندبال و بسکتبال انجام منظم کار با وزنه می تواند تاثیر شگفتی بر روی عملکرد جسمانی ورزشکار بر جای گذارد.

بدنسازی رشته های توپی

جمع بندی بدنسازی رشته های توپی

با گسترش روز افزون تکنولوژی و انجام تحقیقات علمی گسترده، امروزه اهمیت بدنسازی رشته های ورزشی به همگان اثبات شده است، و کمتر مربی است که جهت بهبود عملکرد تیم ورزشی خود از تمرینات بدنسازی ‌و آمادگی جسمانی استفاده نکند.

انجام تمرینات بدنسازی که دارای الگوی مشابه و صحیح اجرای حرکات هر رشته ورزشی دارند، می توانند تاثیر شگفتی بر روی عملکرد جسمانی ورزشکاران برجای بگذارند.

بنابراین، تمرین بدنسازی که ورزشکاران انجام می دهند، باید مشابه فعالیت آنها در زمان مسابقات باشد، و انجام تمرین بدنسازی عمومی به هیچ عنوان نمی تواند بر روی عملکرد جسمانی تاثیرگذار باشد، در نتیجه به جای تمرین عضلات، حرکات باید تمرین داده شوند.

اشتراک گذاری
این مقاله به کوشش هیئت تحریریه نکات تناسب اندام تهیه شده است. هدف پایگاه دانش نکات تناسب اندام، تاثیری مثبت هرچند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی است.

چند مطلب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نکات تناسب اندام

به عنوان نخستین و معتبرترین مرجع دانلود کتاب لاتین ورزشی در ایران است، که می کوشد با گستره‌ای از به روز ترین و متنوع ترین منابع علوم ورزشی، برای طیف وسیعی از کاربران فرایند خرید کتاب لاتین ورزشی را تسهیل سازد. این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع قانونی می باشد.

 

نمادهای اعتماد

logo-samandehi
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت